[x]
}--- english





}--(58)-- projekty
}--(30)-- duble
}--(11)-- inni powieszeni

---{ cykle

}--(7)-- poznań poetów
}--(5)-- polklore
}--(11)------{ billboart
}--(4)-- oni / die




   © twożywo

billboart

na przełomie lipca i sierpnia 2004 przez miesiąc trwała polska edycja festiwalu billboardowego billboart 2004, będącego drugą edycją projektu billboart gallery europe. w tym czasie, dzięki przychylności i wsparciu firmy stroeer oraz warszawskiego metra zaprezentowanych zostało bezpośrednio na peronach podziemnej kolejki sześć wyłonionych w międzynarowym konkursie prac. głównym celem projektu, który powstał w r. 2002 z inicjatywy stowarzyszenia billboart gallery europe, mieszczącego się w bratysławie, jest dostępność sztuki współczesnej szerokiej publiczności i, przede wszystkim, rozwój międzynarodowej komunikacji w dziedzinie kultury; zapoczątkowanie współpracy i wymiana informacji między nadawcami (artystami, teoretykami) i publicznością z różnych regionów europy. powstanie billboart gallery europe było rezultatem poszukiwania alternatywnej przestrzeni dla sztuki współczesnej, która zbliżałaby sztukę do odbiorców. dlatego głównym założeniem projektu jest nie tylko specyfika medium - przestrzeń publiczna - ale także międzynarodowa sieć kuratorów. kluczowym celem dla całego projektu jest zainicjowanie międzynarodowej wymiany i współpracy w dziedzinie adresowania sztuki do zróżnicowanej publiczności. powstanie billboart gallery europe było rezultatem poszukiwania alternatywnej przestrzeni dla sztuki współczesnej, która zbliżałaby sztukę do odbiorców. dlatego głównym założeniem projektu jest nie tylko specyfika medium - przestrzeń publiczna - ale także międzynarodowa sieć kuratorów. kluczowym celem dla całego projektu jest zainicjowanie międzynarodowej wymiany i współpracy w dziedzinie adresowania sztuki do zróżnicowanej publiczności. współczesny odbiorca sztuki jest przytłoczony nadmiarem informacji i często nie ma odpowiednich predyspozycji do tego zadania. publiczność nie jest zainteresowana sztuką odizolowaną od rzeczywistości, zamkniętą we wnętrzach galerii i muzeów. rozwiązaniem tego problemu nie jest nakłanianie ludzi do odwiedzania galerii ale wprowadzanie sztuki w przestrzeń publiczną. dlatego billboart gallery europe stawia na komunikatywną funkcję sztuki i jej związek z przypadkowym odbiorcą czyli przechodniem. tegoroczna edycja billboart gallery europe odbyła się równocześnie w jedenastu krajach. są to: jugosławia - belgrad, słowacja - bratysława, węgry - budapeszt, rumunia - jassy, czechy - praga, gruzja - tbilisi, austria - wiedeń, litwa - wilno, chorwacja - zagrzeb, armenia - erewań i polska - warszawa. spośród prac przysłanych przez 130 artystów z całego świata, międzynarodowe jury składające się z kuratorów i koordynatorów projektu wybrało prace następujących twórców: nebudu group (borjana ventzislavova, mladenpeev, miroslav nicic) - bułgaria i jugosławia, tabula rasa; rhona byrne - irlandia, affinity; gordana andelic galic - bośnia i hercegowina, on globalisation; jonas karasek - słowacja, balance; roland farkas - słowacja, abfahrt-departures; nuur navid - holandia, endgender. plakaty dotykają szczególnie aktualnych dylematów społeczno-politycznych z jakimi spotyka się człowiek w teraźniejszej rzeczywistości. dominacja ekonomi, globalizacja, miłość, neurotyczność, strach przed terroryzmem oraz kwestie emancypacji płci stały się tematami prac które mogli oglądać warszawiacy jadąc do pracy. na tej stronie, oraz stronie głównego organizatora, bge, można obejrzeć projekty plakatów oraz ich realizacje. Koordynator w polsce: twożywo centrala w bratysławie: billboart gallery europe, mira keratowa www.billboart.org

[396.jpg]

tabula rasa

NEBUDU GROUP (Borjana Ventzislavova, MladenPeev, Miroslav Nicic), Bułgaria i Jugosławia
Warszawa, stacja metra Centrum
07.2004

[397.jpg]

endgender

Nuur Navid, Holandia
Warszawa, stacja metra Świętokrzyska
07.2004

[415.jpg]

abfahrt-departures

Roland Farkas, Słowacja
Warszawa, stacja metra Ratusz
07.2004

[398.jpg]

affinity

Rhona Byrne, Irlandia
Warszawa, stacja metra Politechnika
07.2004

[416.jpg]

on globalisation

Gordana Andelic Galic, Bośnia i Hercegowina
Warszawa, stacja metra Pole Mokotowskie
07.2004

[417.jpg]

balance

Jonas Karasek, Słowacja
Warszawa, stacja metra Racławicka
07.2004

[408.jpg]

pessimism no more

Pravdoliub Ivanov, Bułgaria
Warszawa, ul. Koszykowa
07.2003

[407.jpg]

ready too

Nynke Deinema, Holandia
Warszawa, ul. Kopernika
07.2003

[405.jpg]

11 new york

Ieva Sireikyte, Litwa
Warszawa, ul. Łazienkowska
07.2003

[403.jpg]

more luxus

Erik Binder, Słowacja
centrum handlowe M1, Marki
07.2003

[401.jpg]

fake up

Martin Bricelj, Słowenia
Warszawa, ul. Koszykowa
07.2003